Persreacties

Over Zwartboek

ʻZowel als het gaat om (met name) het hoofdpersonage van Rachel als wanneer het gaat om de thematiek geeft de novelization een betere uitwerking van het verhaal dan de film. Ook bouwt het boek meer rustpunten in, met name in de vorm van Rachels gedachten en de dialogen, terwijl de film helemaal gestuurd wordt door elkaar snel opvolgende gebeurtenissen. (…) Het boek is beter.ʼ (Skrien, in een vergelijking tussen film en boek)


Over Gehavende stad, muziek en literatuur in Rotterdam van 1960 tot nu

ʻEen cultuurhistorisch meesterwerk.ʼ (de Volkskrant)

ʻWe hebben maar één echte grote stad in Nederland. Geen plek voor bloemenkinderen en romantici, des te meer voor punkers, gabbers en machoschrijvers – dat  is het beeld dat opstijgt uit het lijvige boekwerk.ʼ (HP de Tijd)

ʻGehavende stad is bij verschijning al een uniek standaardwerk. Met veel liefde voor Rotterdam en zijn cultuur hebben Erik Brus en Fred de Vries alles vastgelegd wat niet verloren mag gaan. Een leeservaring die je niet snel vergeet.ʼ (Literatuurplein)

ʻBiedt een mooi, veelomvattend beeld van een stad die geen genoegen neemt met mooie woorden, maar steeds weer op zoek gaat naar een rauwe kern.ʼ (Popunie)

ʻEen heerlijk, superinformatief leesboek. Het is non-fictie, maar leest bij tijd en wijle als een spannende roman.ʼ (Platenblad)


Over ROTTERDAM

ʻIn de praktijk komt het (bij deze auteurs) vooral neer op de omarming van een bepaalde houding. Tekst uit de werkelijkheid halen, scherpe randen, door isoleren plotseling intensiveren.ʼ (NRC Handelsblad.)

ʻU moet dit boek maar gewoon kopen. Dan wordt het genieten geblazen.ʼ (Literatuurplein)


Over Ken zó in Boijmans, Frans Vogel 80

ʻFrans Vogel is bastaard, don juan, copywriter, medium, medemens, zwerver, querulant, charlatan, fotomodel, kroegloper, blower, psycholoog, dichter en maker van objets trouvés. In al die hoedanigheden wordt hij in deze liber amicorum wel een keer ten tonele gevoerd.ʼ (NRC Handelsblad)

ʻEen imposant eerbetoon aan de legendarische Rotterdamse dichter en kunstenaar.ʼ (de Volkskrant)

ʻWelke andere stad kan beweren zoʼn dwarsligger in huis te hebben? Gelukkig bewaart Ken zó in Boijmans de nagedachtenis van Frans Vogel in woord en beeld. Het boek is een bron van inspiratie. Iedere pagina is verrassend en vanzelfsprekend tegelijk.ʼ (Literatuurplein)

‘Een ‘hebbeding’ voor elke kunstliefhebber in de stad.’ (Rotterdam Vandaag & Morgen)


Over Sleutelaar worden – herinneringen van en aan een zwijgende dichter

ʻIn Sleutelaar worden staan de mooiste anekdoten die ik in lange tijd heb gelezen.ʼ (Ernest van der Kwast, AD)

ʻErik Brus staat al jaren in dienst van de Rotterdamse literatuur en cultuur. Van zijn hand verscheen een aantal heerlijke boeken, ijkpunten als het om het Rotterdamse gaat. Hij begreep dat het gedachtengoed van Sleutelaar moet worden vastgelegd. Sleutelaar worden is een monument voor de gelukkig nog springlevende Hans Sleutelaar maar ook voor zijn kompanen en tijdgenoten. Sleutelaar worden zou iedere zichzelf respecterende auteur en lezer in zijn kast hebben moeten staan.ʼ (Literatuurplein)

ʻDe laatste tijd zijn er mooie monografieën uitgekomen over diverse Nederlandse kunstenaars en schrijvers; Sleutelaar worden kan zich in dat rijtje voegen. De collageachtige opzet prikkelt erg.ʼ (Gonzo (circus))

ʻEen hybride bundel, prachtige teksten en prachtige fotoʼs.ʼ (Het Parool)

ʻPoëzie, dat is het leven zélf. De 80-jarige Rotterdamse schrijver/dichter, die overigens opvallend weinig heeft gedicht, krijgt met Sleutelaar worden een bijzonder eerbetoon.ʼ (8WEEKLY)

ʻEen mooi document voor de liefhebber van de Zestigers. De invloed van de zakelijke en koele Zestigers op latere generaties schrijvers is misschien wel groter dan hun onbekendheid bij het grote publiek doet vermoeden. Daarom is het goed dat deze bundel er is.ʼ (Tzum)


Over Vaan nu – C.B. Vaandrager met andere ogen

ʻEen noodzakelijk boek voor iedere Vaan-liefhebber.ʼ (Uitgelezen Boeken blog)

ʻVandaag ziet Vaan nu – C.B. Vaandrager met andere ogen het licht. Anno 2017 leeft Cornelis Bastiaan Vaandrager meer dan ooit.ʼ (NRC Handelsblad)

ʻVaan nu is een eerbetoon dat vertelt hoe Vaandrager de grenzen van de literatuur heeft opgerekt.ʼ (Tzum)

ʻVijfentwintig jaar dood maar springlevend in de Nederlandse poëzie, dat heeft Vaandrager goed voor elkaar (…) in de fraaie uitgave Vaan nu(Gonzo (circus))

ʻBrus verzorgde een uitstekende inleiding waarin hij terecht zegt dat Vaandrager vooruitliep op zijn tijd door zijn ‘grenzeloze en multidisciplinaire levensgevoel dat nu vanzelfsprekend is geworden’ en dat hij de grenzen van de literatuur trachtte te verleggen door verbinding te zoeken met de ‘pop- en mediacultuur van zijn tijdʼ … Velen herinneren zich Vaandrager nog slechts als de cultfiguur. Het is te hopen dat Vaan nu bijdraagt aan een hernieuwde belangstelling.ʼ (Meander Magazine)

ʻNa zijn dood kreeg Vaandrager een (her)waardering waarop Vaan nu met diverse bijdragen van jongeren en ouderen een kroon zet. Vaan nu is een geslaagd eerbetoon en eerherstel voor een auteur die zijn sporen in de Nederlandse letteren overduidelijk heeft nagelaten.ʼ (Literair Nederland)

ʻEen veelzijdig en vlot leesbaar geheel, waarbij het prettig zappen is tussen poëzie, proza en artikelen. De bundel toont helder de relevantie van het werk van Vaandrager aan, zonder dat die intentie er te dik boven op ligt. Uitgebeende poëzie, ontleend aan de dagelijkse realiteit van het leven in de stad; het blijkt een recept dat nog lang mee kan.ʼ (Vers Beton)

ʻFraai uitgegeven bundel…. Vaan, en Rotterdam? Een volmondig ja!ʼ (Extaze)


Over Van de straat – en of! Het beste van Frans Vogel

Van de straat – en of! bevat naast zijn gedichten, een bibliografie, citaten van anderen over Frans Vogel en een korte biografie door Erik Brus. Voorop staat natuurlijk zijn poëzie, die met dit boek voor iedereen weer bereikbaar is geworden. Hopelijk ontdekken nieuwe lezers hiermee zijn werk. Mede door de strakke vormgeving van Studio Kers is het boek een schitterend eerbetoon aan Frans Vogel geworden.ʼ (Uitgelezen Boeken blog)

ʻVogel schrijft over de schoonheid van Rotterdam, hij maakt zich druk over een milieuramp, geeft een inkijkje in werkwijze en taalgebruik van de reclamewereld – hij heeft een tijd bij hetzelfde bureau gewerkt als Vaandrager en Sleutelaar – en maakte gedenkwaardige haiku’s en disticha, zoals ‘Kunstenaarsbegrafenis’: ‘Als de kist daalt, / stijgen de prijzen’. Zo is het maar net. Lezen, die bundel.ʼ (Meander Magazine)

ʻFrans Vogel was een fenomeen, copywriter en fotomodel en later dus provocateur en dichter. Niet vies van drank en speed was hij voornamelijk een nachtvogel. Hij kon flink sarren, maar hij had een hart van goud. Die tegenstrijdige eigenschappen komen ook naar voren in het werk dat nu zo overzichtelijk is verzameld.ʼ (Tzum)

ʻVogel blijkt een onbevangen stilist met een eigen geluid en een brutale pen… Het is de onbevangen vindingrijkheid die nieuwsgierig maakt naar meer. Een soort aangename lichtheid in thema en stijl, hier en daar afgewisseld met een grove uitschieter die de lezer weer met beide benen op de – zeer Rotterdamse – aarde zet.ʼ (8WEEKLY)